Sportovní hala Krystal ve Frýdku-Místku pro časopis Materiály pro stavbu
Záměrem investora je na místě hřiště základní školy vybudovat sportovní halu s veřejným předprostorem, také měl být zohledněn charakter a měřítko okolní zástavby. Celkově je územní celek nesourodý, dvanáctipodlažní bytové domy na sídlišti Slezská totiž mají různou orientaci vůči uliční čáře.
Pod veřejným prostorem před halou bude umístěno polozapuštěné parkoviště. Součástí areálu haly Krystal je i venkovní hřiště pro volejbal nebo florbal, bude tu i běžecká tartanová dráha, na kterou navazuje část vymezená skoku dalekému. Hřiště bude v dopoledních hodinách sloužit škole, odpoledne veřejnosti.
Architektonické řešení:
Úroveň hlavního stupu je 1,5 m nad terénem, hrací plochy a celé 1. PP je pak 1,5 m pod úrovní terénu. Toto členění vytváří podmínky pro polozapuštěné parkování pod veřejným prostorem. Směrem k hlavnímu vstupu se obálka budovy „zvedá“. Tím je dosaženo jisté dominance hlavního vstupu. Vnější povrchové úpravy a materiály budou z fasádních panelů s betonovým soklem. Výplně otvorů hliníkové, zábradlí prosklená nebo nerezová. Samostatným architektonickým prvkem bude zastřešení hlavního vstupu, které bude ze stejného materiálu jako obvodový plášť.
Objekt tvoří tři základní části: hala se zázemím, podzemní parking s rampou a spojovací krček. V halové části o půdorysu 40×55 m bude prostor s hrací plochou, kolem něhož bude po dvou stranách třípodlažní část s hledištěm, technickým, hygienickým a administrativním zázemím. Na suterén zázemí navazuje půdorysně členitá podzemní část.
Konstrukce:
Nosný systém hlavního objektu je ve třípodlažní části navržen jako montovaný železobetonový skelet tvořený příčnými rámy ze sloupů a průvlaků vynášejících prefabrikované stropní desky a lomené stupně hlediště. V halové části bude nosná konstrukce na jedné straně od základů a v části se suterénem pod hledišťovou částí od stropu 1. PP tvořena ocelovými sloupy vynášejícími přímopasé ocelové vazníky. Na jedné straně budou vazníky konzolovitě vyloženy tak, aby vynášely ocelovou nosnou konstrukci stropu nad 1. NP. Založení hlavní části stavby se předpokládá na velkoprůměrových pilotách.
Nosnou konstrukci podzemního parkování bude tvořit monolitická skeletová konstrukce se sloupy a bezhřibovou stropní deskou, na obvodu budou železobetonové stěny. Z monolitického železobetonu bude provedena také sjížděcí rampa. Základové železobetonové desky budou s obvodovými stěnami tvořit základovou vanu proti působení zemního a vodního tlaku. Alternativou je tzv. bílá vana.
Ing. arch. David Zaplatil
Investor: Statutární město Frýdek-Místek
Autor projektu: Ing. arch. David Zaplatil, Arch.Design s. r. o.
Náklady: 180 mil. Kč
Termín výběrového řízení na dodavatele stavby zatím není určen