Urbanistické řešení územní přestavby železničního uzlu Brno
Společnost Arch.Design byla jednou z architektonických kanceláří vyzvaných Statutárním městem Brnem pro zpracování aktualizace studie urbanistického řešení jádrového území přestavby železničního uzlu Brno s umístěním hlavního nádraží ve variantě „Řeka“. Studie byla zadána 7 kolektivům jak z České republiky, tak ze zahraničí.
Mottem autorského týmu společnosti Arch.Design – Ing. arch. Jaroslav Dokoupil, Ing. arch. Kamila Pohanková, Ing. arch. Pavel Šemora a Ing. Adolf Jebavý je „Příležitost pro Brno“. Využijme jedinečnou příležitost spojenou s přestavbou železničního uzlu a vhodným využitím a kompozičním uspořádáním uvolněných ploch v jižní části centra Brna hledejme jeho novou prostorovou i funkční rovnováhu.
Cílem přestavby železničního uzlu je celé území zjednodušit a v uvolněném prostoru vybudovat nové městské části, navazující na rostlou strukturu historického jádra města a kompaktní městskou zástavbu. K naplnění tohoto cíle autorský tým společnosti Arch.Design navrhl následující kroky:
- Nové Hlavní nádraží vybudovat jako jednoduchý kompaktní prvek s pouze dvěma provozními úrovněmi
- Brněnský Ring – Okružní třídu – dovést do prostoru stávajícího nádraží a zapojit historické budovy dnešního nádraží do parku v místě bývalého kolejiště
- Vytvoření nového náměstí pod Petrovem jako uzel spojující historické jádro města , Okružní třídu a hlavní veřejné prostory nových městských částí
- Uvolněnou část území Trnitá využít pro kompaktní polyfunkční zástavbu
- Vybudování obytné městské čtvrti Bidláky v atraktivní poloze u řeky Svratky
- Revitalizací Komárova nabídnout obytné plochy pro zástavbu drobnějšího měřítka
S výsledky práce nejen společnosti Arch.Design, ale i všech vyzvaných architektonických týmů se můžete seznámit na výstavě v Domě umění v Brně, otevřené do 24. července 2016.
Ing. arch. Jaroslav Dokoupil